Jak windykować w branży reklamowej?

28-10-2019

Jak prowadzić skuteczną windykację w branży reklamowej, w tym również w branży e-reklamy? Agencje reklamowe, firmy zajmujące się SEO czy kampaniami AdWords - wszystkie zmagają się z problemem nierzetelnych kontrahentów. Jak windykować w tak trudnej branży, działającej w dużej mierze online? Podpowiadamy.

Jak windykować w branży reklamowej?

Windykacja w agencji marketingowej i innych firmach z branży kreatywnej - dlaczego jest tak trudna?

Odzyskiwanie należności w szeroko pojętych agencjach reklamowych może być trudniejsze niż w innych branżach. Wynika to z kilku czynników, specyficznych dla działalności kreatywnych. Przede wszystkim:

  1. Brak pisemnych umów jest powszechny. W branży kreatywnej, w tym również reklamowej, brak umów pisemnych jest niemal standardem. Nie oznacza to oczywiście, że należności takiej nie da się odzyskać - pisaliśmy o tym w artykule Jak udowodnić wykonanie usługi jeśli nie podpisałeś umowy?. Brak umowy sprawia jednak, że współpraca jest trudniejsza, bo wiele rzeczy ustala się na bieżąco.
  2. Działalność toczy się w dużej mierze online. To oczywiście norma w XXI wieku, jednak w połączeniu z brakiem umowy pisemnej, właściciel agencji reklamowej, często nie ma pewności, kogo właściwie powinien ścigać. Dłużnikowi, z którym kontakt utrzymujemy wyłącznie przez Internet, dużo łatwiej „zniknąć”.
  3. Konieczność dokonywania płatności za klienta. Nierzadko zdarza się, że agencja płaci np. za kampanię SEO z własnej kieszeni, a z klientem rozlicza się np. dopiero na koniec miesiąca. Może to generować poważne problemy, jeśli w trakcie tego miesiąca przydarzą się dodatkowe wydatki, a ponadto klient nie zapłaci w terminie.
  4. Duża konkurencja i chęć utrzymania dobrych relacji z klientami. Firmy pozycjonerskie i coraz bardziej wyspecjalizowane agencje reklamowe wyrastają jak grzyby po deszczu. Konkurencja w tej branży jest ogromna. Przedsiębiorcy z obawy o utratę klienta, niechętnie upominają się więc o płatność.
  5. Brak utrwalonych, specyficznych dla branży metod działania. Branża reklamowa, związana w szczególności z kampaniami AdWords, SEO itp., to branża stosunkowo młoda. Nie można więc mówić o sprawdzonych, działających w każdym przypadku metodach postępowania z nierzetelnymi klientami, dzięki którym płatności wpływają w terminie. Przedsiębiorcy stale testują, co działa, a co nie. Na tej drodze trudno jednak uniknąć błędów narażających firmę na straty.
 

Skuteczna windykacja - co może zrobić przedsiębiorca z branży reklamowej? Case study

Co może zrobić właściciel agencji reklamowej, agencji SEO czy firmy pozycjonerskiej, jeśli nieustająco boryka się z problemem nieuczciwych kontrahentów? Przede wszystkim - działać z odpowiednim wyprzedzeniem i nie czekać, aż należność stanie się niemożliwa do odzyskania. Wyjaśnijmy to sobie na konkretnym przykładzie.

Przykład:
Pani Anna jest właścicielką średniej wielkości agencji, specjalizującej się w prowadzeniu kampanii SEO. Od pewnego czasu odnotowuje wzmożone problemy z terminowym regulowaniem należności przez swoich klientów. Nie jest jednak w stanie precyzyjnie określić, jak duża jest skala problemu, ponieważ nie monitoruje płatności zbyt regularnie. Z większością swoich klientów współpracuje od dłuższego czasu i nie chciałaby ich stracić. W związku z tym obawia się upominać się o płatność i cierpliwie czeka. Czas jednak mija, a Pani Anna zaczyna powoli mieć problemy z regulowaniem bieżących zobowiązań swojej firmy. Co powinna zrobić?

Jak wspominaliśmy już powyżej - zacząć działać jak najszybciej. Upływający czas to największy wróg skutecznej windykacji. Pani Anna ma do wyboru co najmniej trzy opcje:

  • Samodzielne odzyskiwanie należności
  • Windykację z pomocą prawnika lub firmy windykacyjnej
  • Samodzielną windykację przy pomocy narzędzia do monitoringu należności i samodzielnej windykacji online Vindicat.pl

Samodzielne odzyskiwanie należności w branży kreatywnej

Rozpoczęcie samodzielnej windykacji polubownej wydaje się pierwszym, najbardziej naturalnym rozwiązaniem. Pani Anna powinna jak najszybciej upomnieć się u klientów o należne jej płatności. Może to zrobić osobiście, jak również przy pomocy e-maila lub SMS-a. Powinna także, chociażby do celów dowodowych, wysłać pisemne wezwanie do zapłaty.

Samodzielną windykację polubowną można rozpocząć tak naprawdę już kilka dni po bezskutecznym upływie terminu płatności z faktury. Klient z pewnością nie obrazi z powodu grzecznego upomnienia.

Pani Anna, jako że branża kreatywna w dużej mierze opiera się na relacjach, obawiała się upomnieć o płatności. Tymczasem żaden racjonalny klient nie powinien obrazić się za grzeczne przypomnienie o konieczności dokonania zapłaty. Sam jest przecież przedsiębiorcą i doskonale rozumie jak poważny problem w relacjach gospodarczych stanowi przeciąganie terminów płatności w nieskończoność. O tym, jak windykować bez narażania relacji z klientami, pisaliśmy w artykule Jak odebrać pieniądze od dłużnika nie zrażając go do siebie?.

Warto również dodać, że Pani Anna popełniła poważny błąd, nie monitorując regularnie wszystkich firmowych płatności. W momencie, w którym zauważyła, że sama zaczyna mieć problemy z regulowaniem swoich należności, musiała wykonać dodatkową pracę i raz jeszcze przyjrzeć się wpływom na firmowe konto. Gdyby korzystała z dedykowanego systemu do monitoringu płatności, oszczędziłaby sobie wielu godzin żmudnej pracy. Byłoby to również rozwiązanie bezpieczniejsze - nadzorując płatności „ręcznie”, łatwiej jest popełnić błąd.

Należy również pamiętać, że niestety windykacja nie zawsze kończy się na etapie polubownym. Nierzadko konieczne jest skorzystanie z pomocy sądu. Na etapie sądowym i egzekucyjnym samodzielnie działający, niedoświadczony przedsiębiorca, może napotkać problemy.

Samodzielna windykacja w swojej klasycznej formie to działanie niewątpliwie tanie i możliwe do wdrożenia praktycznie natychmiastowo. Często jest to jednak rozwiązanie nieefektywne. Skoro Pani Anna obawiała się upomnieć o płatność, może nie poradzić sobie w negocjacjach z dłużnikiem oraz w trakcie etapu sądowego i egzekucyjnego. Czy powinna zatem skorzystać z pomocy profesjonalistów? Sprawdźmy.

Odzyskiwanie pieniędzy w branży reklamowej z pomocą prawnika lub firmy windykacyjnej

Pomoc prawnika lub firmy windykacyjnej często wydaje się małym i średnim firmom najrozsądniejszym rozwiązaniem. To prawda - profesjonalista przejmie wszystkie formalności, zajmie się kontaktem z dłużnikiem i dopilnuje terminów. Są to jednak rozwiązania kosztowne (w szczególności pomoc prawnika). Dodatkowo w branży reklamowej, w której relacje z klientem są wyjątkowo istotne, może to być rozwiązanie z pewnych względów ryzykowne.

Firmy windykacyjne są zwykle skuteczne. Równocześnie jednak nie są w swoich działaniach zbyt subtelne. Klient może poczuć się napastowany przez windykatora i zrezygnować z dalszej współpracy.

Przedsiębiorca, który zleca windykację profesjonalistom, traci kontrolę nad podejmowanymi działaniami windykacyjnymi. O ile prawnik zwykle konsultuje swoje metody windykacji z właścicielem firmy, o tyle oczekując tego samego od firmy windykacyjnej, można się gorzko rozczarować. Z tego względu nie należy podejmować współpracy z pierwszą z brzegu firmą windykacyjną. O tym, jak wybrać windykatora, pisaliśmy w artykule Jak wybrać dobrą firmę windykacyjną?

Osobną kwestię stanowią również koszty. Windykacja z pomocą prawnika jest zwykle najdroższym z dostępnych rozwiązań. Odzyskiwanie należności z pomocą firmy windykacyjnej może być natomiast tańsze, jednak należy wziąć pod uwagę ryzyko utraty dobrych relacji z klientem.

Czy Pani Anna powinna więc powierzyć sprawę profesjonalistom? Jeśli jest gotowa ponieść wyższe koszty, prawnik będzie dobrym rozwiązaniem. Jeśli natomiast chciałby zaoszczędzić, może powierzyć problem firmie windykacyjnej. W tym przypadku musiałaby mieć na uwadze potencjalną utratę kontroli nad procesem windykacji.

Na szczęście, istnieje trzecie rozwiązanie - samodzielna windykacja online. Łączy ona zalety samodzielnej windykacji w klasycznej formie oraz odzyskiwania należności z pomocą specjalistów. Przedsiębiorca otrzymuje profesjonalną pomoc, a równocześnie jest to rozwiązanie niezwykle korzystne cenowo.

 

Samodzielna windykacja online - idealne rozwiązanie dla nowoczesnych firm z branży reklamowej

Agencje reklamowe, firmy pozycjonerskie i inne podmioty z branży kreatywnej, zwykle dużą część swoich interesów prowadzą online. Dlaczego by więc nie przenieść do sfery online również windykacji? Przy pomocy aplikacji do monitoringu należności i samodzielnej windykacji online Vindicat.pl, jest to możliwe.

Windykacja online odbywa się przy pomocy specjalnego systemu. Po dokonaniu rejestracji przedsiębiorca otrzymuje dostęp do możliwości monitorowania należności, szeregu dokumentów, pism procesowych i narzędzi windykacyjnych. Otrzymuje również profesjonalne wsparcie. System przez każdy z etapów odzyskiwania należności prowadzi przedsiębiorcę „za rękę”.

System do monitoringu należności i samodzielnej windykacji online Vindicat.pl jest prosty w obsłudze i działa w sposób intuicyjny. Jest to również rozwiązanie w pełni kompleksowe - szybko możesz przejść od monitoringu należności do windykacji.

System Vindicat.pl przypomina firmom o zbliżających się terminach płatności i nieopłaconych fakturach. Dzięki temu nigdy nie zapomnisz wysłać kontrahentowi przypomnienia na czas.

Aplikacja Vindicat.pl przeprowadza również małe i średnie firmy przez całość windykacji - zarówno etap polubowny, sądowy, jak i egzekucyjny.

Z systemu Vindicat.pl przedsiębiorcy z branży reklamowej szybko wygenerują m.in. wezwania do zapłaty, pozwy, czy wnioski o wszczęcie postępowania egzekucyjnego. Dzięki temu, że opierają one na wprowadzonych do systemu danych, są spersonalizowane i gotowe do złożenia. To ogromna oszczędność czasu, który w branży kreatywnej jest przecież niezwykle ważny.

To jednak nie wszystko. System do monitoringu należności i samodzielnej windykacji Vindicat.pl zapewnia także małym i średnim przedsiębiorcom dostęp do pieczęci prewencyjnej Vindicat, popularnej giełdy długów Vindicat oraz - w zależności od wybranej oferty - systemu Big InfoMonitor.

Warto również podkreślić, że samodzielna windykacja online, mimo że zapewnia firmie w pełni kompleksowe wsparcie na każdym z etapów odzyskiwania pieniędzy, jest rozwiązaniem niezwykle korzystnym cenowo. Ceny abonamentu rozpoczynają się już od 169 zł miesięcznie.

Windykacja online pozwala zaoszczędzić i czas i pieniądze. Co więcej, aż 93% spraw prowadzonych w systemie do do monitoringu i samodzielnej windykacji online Vindicat.pl kończy się na etapie polubownym.

Windykacja w branży kreatywnej - 5 powodów, dla których warto wypróbować samodzielną windykację online

Wróćmy do naszego przykładu. Gdyby Pani Anna korzystała z możliwości windykowania online, są duże szanse, że udałoby się jej uniknąć wielu problemów lub znacznie ograniczyć ich skutki. Dlaczego?

  1. System do monitoringu należności i samodzielnej windykacji online to rozwiązanie kompleksowe. Pani Anna mogłaby monitorować należności, a następnie szybko przejść do windykacji. To niezwykle wygodne. Branża kreatywna jak żadna inna docenia przecież narzędzia wielozadaniowe.
  2. Profesjonalne wsparcie. Mimo że mówimy o „samodzielnej” windykacji online, przedsiębiorca w trakcie całości tego procesu, otrzymuje precyzyjne wytyczne. System podpowiada co i kiedy zrobić oraz gdzie i jaki dokument należy złożyć. Pani Anna nie musiałaby obawiać się, że „utknie” na którymś z etapów odzyskiwania pieniędzy.
  3. Dokumenty i pisma windykacyjne na wyciągnięcie ręki. Z systemu w prosty sposób można wygenerować wezwania do zapłaty, pozwy, e-pozwy, wnioski o wszczęcie postępowania egzekucyjnego i szereg innych dokumentów. Wszystkie niezbędne pisma, po wprowadzeniu danych, można wygenerować w ciągu kilku minut. To ogromna oszczędność czasu i eliminacja ryzyka popełnienia błędu. A jeśli już o oszczędności czasu mówimy...
  4. Windykacja wygodna jak nigdy dotąd. Firmy z branży reklamowej często pracują zdalnie, nierzadko w niestandardowych godzinach. Świetnie się składa - przy pomocy systemu do monitoringu należności i samodzielnej windykacji online Vindicat.pl możesz windykować z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Niezbędny jest jedynie komputer z dostępem do Internetu.
  5. Optymalizacja kosztów. System do monitoringu należności oraz samodzielnej windykacji w ramach jednego abonamentu - brzmi rozsądnie, prawda? Samodzielna windykacja online to rozwiązanie, na które pozwolić sobie może każda mała i średnia firma.

Bez względu na metodę windykacji - nie zwlekaj z jej rozpoczęciem

Działalność firm z branży reklamowej nie jest prosta. Rosnąca konkurencja, nierzetelni kontrahenci, obawa o utratę stałych klientów - potencjalnych problemów jest mnóstwo. Przede wszystkim warto jednak pamiętać, że kluczemdo sukcesu jest odpowiednio szybkie rozpoczęcie działań windykacyjnych. Jeśli klient nie reguluje faktury w terminie, nie zwlekaj więc z wysyłką SMS-a czy e-maila z przypomnieniem. Klient, który rozumie realia rynkowe, z pewnością się nie obrazi, a Ty zadbasz o interesy swojej agencji.

Jeśli chciałbyś usprawnić procesy windykacyjne w swojej firmie i otrzymać profesjonalne wsparcie w korzystnej cenie - koniecznie wypróbuj system do monitoringu należności i samodzielnej windykacji online Vindicat.pl. Ceny rozpoczynają się już od 169 zł miesięcznie.

FAQ:

Jak zweryfikować kontrahenta w branży reklamowej?

Przede wszystkim - warto przeczytać opinie o firmie, sprawdzić ją w CEiDG lub KRS oraz w rejestrze dłużników niewypłacalnych. Warto również zajrzeć na internetowe giełdy wierzytelności. W artykule Jak sprawdzić zadłużenie firmy za darmo? 5 sprawdzonych sposobów wyjaśnialiśmy jak zweryfikować kontrahenta bez opłat.

Czy monitoring należności jest niezbędny nawet w agencji, która miesięcznie wystawia niewiele faktur?

Tak - monitoring należności jest niezbędny w każdej firmie, bez względu na liczbę faktur. Pomaga zachować kontrolę nad firmowymi płatnościami i porządek w dokumentacji. To właśnie dzięki regularnemu monitoringowi wiesz, w którym momencie powinieneś rozpocząć windykację, a czas przy odzyskiwaniu należności jest kluczowy.

Ile czasu powinien trwać monitoring należności w firmie z branży reklamowej?

Zwykle przyjmuje się, że ok. 30 dni. Następnie należy przejść do windykacji polubownej.

Po jakim czasie należność staje się niemożliwa do odzyskania?

To oczywiście zależy od konkretnych okoliczności. Uśredniając, przyjmuje się jednak, że szanse drastycznie spadają już po 90 dniach od upływu terminu płatności z faktury.

Co zrobić, jeśli dłużnik unika kontaktu?

Dłużnicy często liczą, że nie odbierając telefonu, sprawią, że wierzyciel „odpuści”. Nie warto się jednak poddawać. Zwykle jednym skutecznym rozwiązaniem będzie poszukiwanie metod kontaktu aż do skutku, a w ostateczności - skierowanie sprawy do sądu.

Jak negocjować z dłużnikiem w branży kreatywnej?

Przede wszystkim - warto zachować spokój i powstrzymać się od oskarżeń. Stawką jest utrzymanie klienta i kontynuacja współpracy. Więcej na temat negocjacji spłaty zadłużenia pisaliśmy w artykule Jak rozmawiać z dłużnikiem? - zasady negocjacji z dłużnikiem.

Jakie są szanse na zwycięstwo w sprawie sądowej, jeśli nie podpisałem umowy?

Zależy to oczywiście od konkretnego przypadku. Mocnym dowodem mogą być jednak e-maile lub SMS’y, w których dłużnik „przyznaje się” do długu tj. uznaje go. W branży kreatywnej nie powinno być problemu z uzyskaniem takich wydruków - większość spraw załatwia się przecież mailowo.

Oceń ten artykuł:

Jak windykować w branży reklamowej?
Ocena: 5/5
Głosowano: 5 razy.
Twoja ocena: Brak
Skutecznie odzyskuj długi
Bądź na bieżąco!
Polub nas na Facebooku!