Jak zarejestrować się w e-Sądzie?

23-02-2017

Dziś, gdy przez internet można załatwić niemal wszystko, nie dziwi fakt, że internet wkroczył także do sądownictwa. E-Sąd czyli elektroniczne postępowanie upominawcze staje się coraz bardziej popularną metodą dochodzenia wierzytelności.

na zdjęciu widać komputer stacjonary firmy Apple, który stoi na biurku, obok klawiatury leży włączony tablet

Zalety e-Sądu

Prowadzenie postępowania przez internet jest bardzo wygodne dla przedsiębiorców (wierzycieli), ponieważ umożliwia im szybkie i sprawne rozwiązanie sporu z kontrahentami (dłużnikami). Strona postępowania nie musi osobiście stawiać się przed sądem, co jest niewątpliwie korzyścią prowadzenia postępowania przez internet.

Elektroniczne postępowanie upominawcze oszczędza czas i jest bardzo wygodne. Jest także korzystne ze względów finansowych, ponieważ koszty postępowania w e-sądzie są niższe od kosztów w przypadku sądu tradycyjnego. Opłata sądowa od pozwu w e-postępowaniu wynosi 1,25 % wartości przedmiotu sporu, tj. dochodzonego w pozwie roszczenia pieniężnego (jest to 1/4 opłaty sądowej naliczana od 5% wartości przedmiotu sporu w zwykłym postępowaniu), przy czym nie może być mniejsza niż 30 złotych. Jeśli więc żądamy 10 tys. złotych, opłata opiewa na kwotę 125 zł.

 

Rejestracja konta w e-Sądzie krok po kroku

Do prowadzenia postępowania przez internet konieczne jest posiadanie konta w e-Sądzie.
Aby je założyć należy wejść na stronę www.e-sad.gov.pl, kliknąć w znajdującą się w głównym menu na górze strony zakładkę „Zarejestruj konto” i wybrać jeden z trzech rodzajów konta:

  • konto podstawowe,

  • konto komornika,

  • konto pracownika sądu.

Jeśli jesteś wierzycielem i chcesz odzyskać należne Ci pieniądze, wybierz konto podstawowe. Po dokonaniu wyboru system poprosi Cię o podanie Twoich danych osobowych takich jak imię, nazwisko, miejsce urodzenia, numer pesel, numer i seria dowodu osobistego, adres zamieszkania i adres e-mail. Oczywiście, wprowadzone przez Ciebie dane będą wykorzystane wyłącznie w prowadzonym postępowaniu sądowym zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

Po podaniu danych należy wybrać profil swojego konta. Dostępne profile:

  • profil podstawowy,

  • profil powoda masowego,

  • profil pełnomocnika zawodowego.

Ustalanie zabezpieczeń konta

Kolejnym krokiem jest ustalenie hasła do konta w dziale „dane dostępowe do systemu”. Na wypadek gdyby zdarzyło Ci się zapomnieć hasła, musisz też wypełnić rubrykę „pytanie i odpowiedź”. Na koniec otrzymasz prośbę o przepisanie napisu z wyświetlonego obrazka – jest to zabezpieczenie przed działaniem złośliwego oprogramowania.

Aktywacja konta

Jeżeli udało Ci się przepisać napis, pozostaje już tylko kliknąć przycisk „Prześlij wniosek”. Otrzymasz wtedy komunikat, że link aktywacyjny do Twojego konta został wysłany na podany przez Ciebie adres e-mail, a Twój wniosek zostanie zweryfikowany w ciągu 2 dni roboczych. Ostatnim etapem rejestracji konta jest wejście do swojej poczty e-mail i kliknięcie w otrzymany link aktywacyjny. Dopiero to umożliwi Ci pełne korzystanie ze swojego konta w e-sądzie.

 

Oceń ten artykuł:

Jak zarejestrować się w e-Sądzie?
Ocena: 5/5
Głosowano: 7 razy.
Twoja ocena: Brak
Skutecznie odzyskuj długi
Bądź na bieżąco!
Polub nas na Facebooku!